Ansvarlig markedsføring

Ansvarligt spil

By 6. februar 2020februar 28th, 2020No Comments
Interview med Niels Folmann,
administrerende direktør, Danske Licens Spil

Vi har et etisk kompas, som gennemsyrer vores forretning

Et ansvarligt dansk spillemarked kræver en kombination af regulering, samarbejde og vilje i den samlede spillebranche for at sikre, at spil er underholdning – og ikke andet, siger Niels Folmann. Danske Spil har siden liberaliseringen i 2012 arbejdet for, at der kommer lige vilkår for alle.

Danske Licens Spil, som udbyder spil som bl.a. Tips, Casino, Oddset og Youbet på det liberaliserede danske spillemarked, blev i marts 2019 medlem af Danish Online Gambling Association (DOGA).

Ifølge Niels Folmann, administrerende direktør i Danske Licens Spil, gør medlemskabet det nemmere at påvirke hele branchen i retning mod en ansvarlig spillekultur.

– Vi mener, at vi har et stærkt etisk kompas i Danske Spil, og vores udgangspunkt er, at der skal være lige vilkår for alle i branchen og et regelsæt, som forpligter os alle til at tage ansvar. Vi går gerne forrest, men vi rykker kun ved selve spillemarkedet, hvis alle spilleudbydere er med. Det er ganske enkelt nødvendigt, hvis vi skal sikre, at vi også har et balanceret spillemarked om 10 år, siger Niels Folmann.

Nyt adfærdskodeks er allerede i spil – vi vil gå endnu længere

Danske Spil har sammen med DOGA og en række andre spilleudbydere spillet en aktiv rolle i udarbejdelsen af et fælles adfærdskodeks, der trådte i kraft 1. juli. Medlemmerne af DOGA er ikke nødvendigvis enige om alt – f.eks. spilreklamer på tv, hvor Danske Spil gerne så yderligere tiltag:

– Vi så gerne, at der blev indført et såkaldt ’fløjt til fløjt-forbud’, så der ikke er spilreklamer, fra en kamp begynder, til den slutter. Der skal være fokus på sporten og ikke spillet ude i stuerne. Det er ikke lykkedes endnu at få indført, men vi fortsætter arbejdet, forklarer Niels Folmann. Derudover mener han, at vi skal se nærmere på indholdet af reklamer.

– Undersøgelser viser, at det f.eks. er bonus, der kan få sårbare personer ud i spilleproblemer. Derfor så vi gerne et totalt forbud mod spilbonus i reklamer. Men igen, vi kan ikke gøre det alene. Hvis det skal virke, kræver det lovgivning for alle spille-udbydere i Danmark.

Danske spil meddelte i efteråret 2019, at vi i løbet af 2020 vil stille krav om ID, når man køber væddemål hos vores forhandlere.

Når det er på plads, bliver det meget svært at vædde med os, hvis ikke man lever op til lovens aldersgrænse på 18 år. Vi sikrer samtidig, at myndighederne får mulighed for at følge pengestrømmen, hvis de har mistanke om, at kriminelle forsøger at misbruge vores system. Vi har sat fuld fart på denne udvikling, og vi glæder os til at kunne præsentere danskerne for et gennemtestet, effektivt og brugervenligt registreret spil. Det bliver et stort fremskridt for ansvarligt spil i Danmark, og vi er stolte over at gå forrest i dette arbejde.